BMW R11

In 1929 kwam BMW met de opvolgers van de R 62 en R 63. Dit waren de 750cc modellen die nog samen met twee 500cc modellen (R 52 en R 57) waren uitgebracht.
In 1929 verdwenen de 500's echter en werden ook (tijdelijk) debuisframes losgelaten.
Motorisch waren er geen wijzigingen aangebracht.

Nog steeds paste men hier twee principes op toe:

Er werden steeds kleine series van één toermodel met zijklepmotor en één sportmodel met kopklepmotor uitgebracht
Er werd gewerkt volgens het "Baukastensystem", waardoor zo veel mogelijk onderdelen uitwisselbaar waren.

De R 11 was de toermotor van deze serie, de R 16 was de sportmotor.
Beide machines waren voorzien van een geklonken plaatframe, dat desondanks tamelijk slank was vormgegeven.
Ook devoorvork was nu van gevouwen plaatstaal, maar het was nog steeds een schommelvoorvork met bladvering.
De tank was wat ronder van vorm en aan de zijkant zaten kniekussentjes. In het voorwiel zat een trommelrem, de achterrem was eentransmissierem: een uitwendige rem op een trommel die op de cardanas zat.

BMW R 11
Periode1929-1934
Categorietoermotor
Motortypezijklepmotor
Bouwwijzelangsgeplaatste
tweecilinderboxermotor
boring78 mm
slag78 mm
Cilinderinhoud745 cc
Max. Vermogen13 kW/18 pk
Topsnelheid100 km/h
(met een aangepaste "Schleicher"
 nokkenas 120–125 km/h)
Aandrijvingcardanas
Rijwielgedeeltedubbel wiegframe,
plaatframe
Drooggewicht162 kg
Max.
totaalgewicht
372 kg
Tankinhoud14 ltr
VoorgangerR 62
OpvolgerR 12