BMW R12

In 1934 introduceerde BMW de opvolgers van de R 11 (toermodel) en R 16(sportmodel).
Dit waren de R 12 en de R 17.

Nog steeds paste men hier twee principes op toe:

Er werden steeds kleine series van één toermodel met zijklepmotor en één sportmodel met kopklepmotor uitgebracht
Er werd gewerkt volgens het "Baukastensystem", waardoor zo veel mogelijk onderdelen uitwisselbaar waren.

Op de R 12 en R 17 werd voor het eerst een telescoopvork toegepast.
Volgens velen de eerste in serie geproduceerde telescoop ter wereld, maar het kleine Deense merk Nimbus had enkele maanden eerder een ongedempte telescoopvork in de markt gezet.
De BMW-vork had echter wel hydraulischeschokdempers.

Beide nieuwe BMW's leverden aanmerkelijk meer vermogen dan hun voorgangers.
Ten opzichte van de R 11 gold dat ook voor de R 12: van 18 naar 22 pk.

In 1938 bracht BMW twee opvolgers voor de R 12 uit: de R 71 en een 600cc model, de R 61, maar de R 12 bleef desondanks tot 1941 in productie.
Mogelijk had dat te maken met de inzet bij de Wehrmacht.


BMW R 12
Periode1934-1941
Categorietoermotor
Motortypezijklepmotor
Bouwwijze
langsgeplaatste
tweecilinderboxermotor
boring78 mm
slag78 mm
Cilinderinhoud745 cc
Max. Vermogen16 kW/22 pk
Topsnelheid120 km/h
Aandrijvingcardanas
Rijwielgedeeltedubbel wiegframe, plaatframe
VoorgangerR 11
OpvolgerR 61 en R 71