BMW R42
De R 42 werd in 1926 gepresenteerd als opvolger van de allereerste BMW, de R 32. Uiterlijk waren er niet veel verschillen, het buisframe en de schommelvoorvorkmet bladvering van de R 32 waren overgenomen. De tweecilinderzijklepboxermotor was echter vernieuwd. Voor het eerst verschenen de "platte"cilinderkoppen die kenmerkend waren voor alle BMW zijkleppers tot in 1938, toen de R 71 de laatste BMW met een dergelijke motor werd. Zoals bij BMW gebruikelijk vormde de toermotorfiets R 42 een paar met een sportmodel. Dit "broertje" met kopklepmotor was de R 47.
| R 42 | |||
|---|---|---|---|
| Periode | 1926-1928 | ||
| Categorie | Toermotorfiets | ||
| Motortype | zijklepmotor | ||
| Bouwwijze | langsgeplaatste tweecilinder boxermotor | ||
| Boring | 68 mm | ||
| Slag | 68 mm | ||
| Cilinderinhoud | 494 cm³ | ||
| Max. Vermogen | 9 kW / 12 pk | ||
| Topsnelheid | 95 km/h | ||
| Aandrijving | cardanas | ||
| Drooggewicht | 126 kg | ||
| Tankinhoud | 14 ltr | ||
| Voorganger | R 32 | ||
| Opvolger | R 52 | ||