BMW R62

In 1928 bracht BMW voor het eerst twee 750 cc modellen op de markt. Ze werden niet in plaats van, maar naast de 500 cc modellen op de markt gebracht. Zo leverde BMW in dat jaar twee 500 cc modellen, de R 52 en R 57 en twee 750 cc versies, de R 62 en de R 63. Nog steeds paste men hier twee principes op toe:

Er werden steeds kleine series van één toermodel met zijklepmotor en één sportmodel met kopklepmotor uitgebracht
Er werd gewerkt volgens het "Baukastensystem", waardoor zo veel mogelijk onderdelen uitwisselbaar waren.

De R 62 was de toermotor van deze serie, de R 63 was de sportmotor.

De machine had nog steeds het buisframe en een schommelvoorvork met bladvering die al vanaf het begin (R 32 in 1923) was toegepast. In het voorwiel zat eentrommelrem, de achterrem was een transmissierem: een uitwendige rem op een trommel die op de cardanas zat.


BMW R 62
Periode1928-1929
Categorietoermotor
Motortypezijklepmotor
Bouwwijzelangsgeplaatste
tweecilinder boxermotor
boring78 mm
slag78 mm
Cilinderinhoud745 cc
Max. Vermogen13 kW/18 pk
Topsnelheid125 km/h
Aandrijvingcardanas
Rijwielgedeeltedubbel wiegframe type F 56
Drooggewicht155 kg
Max. totaalgewicht395 kg
Tankinhoud12,5 ltr
Voorgangergeen
OpvolgerR 11