Datsun FairLady 1969

Geschiedenis van Datsun Nissan

De Datsun was voor de Tweede Wereldoorlog een zeldzame verschijning in het stadsbeeld.
Ook in Japan, waar deze auto werd ontwikkeld en geproduceerd.
De merknaam Datsun werd bedacht door Masujiro Hashimoto.

Het eerste model kreeg de naam DAT, de beginletters van de achternaam van zijn vrienden
Deze auto werd in een kleine serie gebouwd. Een jaar later volgde de DAT 41, die aangedreven door een 20 pk motor, een topsnelheid behaalde van 40 kilometer per uur.
De eerste nieuwe auto, die in de jaren dertig de fabriekspoort uitreed, was nog kleiner dan de voorgangers en werd dan ook ‘de zoon van DAT’ genoemd: Datson. Omdat het Japanse woordje ‘son’ tevens ‘ruïne’ betekende schreef Masujiro Hashimoto Datson liever met een u, waardoor de merknaam Datsun geboren werd.

Datsun en Nissan
Veel autoliefhebbers weten wel dat de automerken Datsun en Nissan iets met elkaar te maken hebben, maar hoe zit dat precies?
In 1934 fuseerde het eerder genoemde Tabato Imono met de Nihon Sangyo Company, de nieuwe onderneming kreeg de naam Jdosha Seizo Corporation. Binnen dit bedrijf werden de auto’s vervaardigd in een aparte vennootschap: Nissan Motor Company Ltd.
Nissan 70
De kleinere auto’s kregen nog steeds de naam Datsun. Vanaf 1936 werd een groter model geleverd onder het automerk Nissan. De Nissan 70 was een luxe personenauto met een 85 pk zescilindermotor. De Japanners hadden voor de Nissan 70 de kunst afgekeken van de Amerikanen, want het model leek sprekend op de Graham-Paige. De Nissan was echter zelfs voor de rijke Japanners onbetaalbaar. De Japanse overheid hielp het automerk Nissan met de aanschaf van enkele exemplaren, maar Nissan werd reeds in 1938 gedwongen de productie van deze auto’s te staken en stapte over op de productie van vrachtauto’s voor het Japanse leger, want de Tweede Wereldoorlog stond reeds voor de deur.
Na de terugval door de oorlog komt Nissan weer terug en maakt een aantal van haar meest legendarische modellen
1947: De productie van de Datsun-personenwagen wordt hervat.
1951: Nissan gebruikt haar expertise in het produceren van militaire voertuigen, opgedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog, voor het creëren van een legende, de Patrol. De 4×4 met 85 pk en zescilinder presteert beter dan de Amerikaanse Willis Jeeps wat betreft laadcapaciteit en kracht.
1953: Arbeiders en management strijden in de 100-daagse staking. Sinds dit conflict is opgelost, is de relatie tussen management en werknemers relatief stabiel gebleven.
1958: Nissan wint aan bekendheid op de wereldwijde automarkt als een Datsun 210 (bij ons bekend als Datsun 1200) de Mobilgas Round Australia Trial wint.
1959: De Datsun Bluebird wordt in Japan op de markt gebracht en wordt direct een succes. Hij zou een van Nissan’s meest succesvolle modellen worden.
1960: Twee jaar na het exporteren van de eerste auto’s naar Amerika, vestigt Nissan zich daar officieel met de oprichting van Nissan Motor Corporation USA (NMC) in Californië.

1962: Nissan begint met de export van voertuigen naar Europa.
1966: Nissan fuseert met de Prince Motor Company. Hierdoor betreden een aantal uitstekende monteurs het bedrijf, net als de bekende modellen Skyline en Gloria.
1969: De legendarische 240Z wordt op de markt gebracht. De 2.4 liter in-line six produceert 150 pk en biedt dus prestaties die de Porsche evenaren, voor de helft van de prijs.
1973: Midden in de oliecrisis wint de Nissan Sunny de eerste plaats bij brandstofzuinige tests die worden uitgevoerd door het US Environmental Protection Agency en wordt zodoende enorm populair in Amerika.
1980: Nissan verkrijgt een belang in Motor Iberica, S.A. in Barcelona, Spanje. De cumulatieve export bedraagt nu meer dan 10 miljoen voertuigen
Nissan Motor Manufacturing Corporation USA (NMMC) wordt gevestigd in Smyrna, Tennessee.
1983: Nissan Motor Iberica S.A. in Spanje begint met de productie van de Patrol (Safari). Nadat ze in het buitenland verkocht zijn als Datsun, worden de voertuigen van Nissan nu wereldwijd verkocht onder de naam Nissan.
1984: Nissan Motor Manufacturing (UK) Ltd. wordt gevestigd in Sunderland.
1986: De eerste Bluebirds rollen van de band bij Nissan Motor Manufacturing (UK) Ltd.


.

Fairlady Meeting 2015

Een sportieve cabrio, waarvan de grill een lach van koplamp tot koplamp toont. Daarboven staat het merk: Datsun. Zo’n veertig liefhebbers uit Nederland en buurlanden kwamen zaterdag 9 mei in Voorthuizen bijeen.

In Voorthuizen bij Nissan van Laar waren op die dag maar liefs 22 Fairlady Roadster aanwezig. Sinds de eerste meeting in 2009 hebben ze niet zo’n grote opkomst gehad. De eigenaren lopen rond bij de auto’s en kijken onder de motorkap van andermans Fairlady. De fairlady’s werden in de jaren ’59 tot ’70 op de markt gebracht door autofabrikant Nissan. De fairlady is helaas nooit in Nederland verkocht. De meeste eigenaren zijn dan ook oud Datsun dealer, die bekend zijn met het model. Bert van Laar heeft de auto een aantal jaren geleden gekocht. Toen moest er nog veel aan worden gedaan. Het vele werk van de restauratie was zeker de moeite waard. Met een oldtimer als de Fairlady ben je echt uniek. Van alle 22 fairlady’s is er geen een exact hetzelfde. Er komen echte hobbyisten en liefhebbers op deze meeting, met zelfs 2 mannen uit Engeland. Die speciaal voor de meeting op de ferry zijn gestapt en ‘s avonds gewoon weer terug.

Schuiteman oldtimer event 2015 gedeelte

Het gehele verslag op