R 35

BMW R 35  B.J. 1937

De BMW R 35 was een beetje een buitenbeentje toen hij in 1937 op de markt kwam.
Op de eerste plaats had BMW het jaar ervoor haar nieuwe buisframes geïntroduceerd,
op de R 5 en de R 6, waar zelfs de "low budget" R 20 mee was uitgerust.
Ook de telescoopvork met oliedemping was op die machines toegepast.
Maar de R 35 had nog het oude geklonken plaatframe, terwijl de telescoopvork ongedempt was.
Ook de plaats van de dynamo, op de R 20 al op het voorste krukas-einde, was weer, zoals op de oudeR 4, links boven op het motorblok.
Er was alleen een handversnellingspook, terwijl al vanaf 1936 voetschakeling was gebruikt.
Voor het frame zou kunnen gelden dat men hier de "overtollig geproduceerde" frames mee kon opmaken, maar de voorvork zonder demping was beslist niet op voorraad.
Feitelijk was de R 35 een R 4 met een kleinere boring, met de cilinderkop van de R 3.
Waarschijnlijk wilde men, toen de oorlogsdreiging steeds duidelijker werd, toch een zo goedkoop mogelijk, duurzaam en betrouwbaar product op de markt zetten.
Zeker is dat de machine ook in het Duitse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog is ingezet.
De R 35 was duidelijk ontwikkeld als "Behördenmaschine".

BMW R 35
Periode1937-1940
Categorietoermotor
Motortypekopklepmotor
Bouwwijzelangsgeplaatste eencilinder
Boring72 mm
Slag84 mm
Cilinderinhoud340 cc
Max. vermogen9 kW/12 pk (later 10 kW/14 pk)
Topsnelheid103 km/h
Aandrijvingcardanas
Rijwielgedeeltedubbel wiegframe, plaatframe
Droog gewicht170 kg
Max. totaalgewicht365 kg
Tankinhoud12 ltr
VoorgangerR 4
OpvolgerEMW R 35/2 en R 35/3