Willy Jeep 1940


Kenteken gegevens.
Algemeen:Merk:   WILLYS
Handelsbenaming:   Jeep
Voertuigssoort:  Personenauto
Brandstof:   Benzine
Catalogusprijs:   onbekendUitvoering:UitvoeringVoertuigsoort : Personenauto
Inrichting : Cabriolet
Kleur : Groen
Aantal zitplaatsen : onbekendGewichten:Massa leeg voertuig : 1060 kg
Massa rijklaar : 1160 kg
Laadvermogen : onbekend
Max. toegestane massa voertuig : onbekend
Max. te trekken massa autonoom geremd : onbekend
Max. te trekken massa geremd : 1500 kg
Max. te trekken massa middenas geremd : onbekend
Max. te trekken massa ongeremd : 750 kg
Max. te trekken massa oplegger geremd : onbekend


Willy Jeep Technische Gegevens

Technische gegevens:

Motor

  • Merk/Type: Willys of Ford, 4 cilinders in lijn, 4-takt, zijklep, vloeistofgekoeld
  • Brandstof: benzine
  • Vermogen: 60 pk bij 4000 toeren per minuut
  • Cilinderinhoud: 2199 cc (134,2 cubic inch)

Afmetingen en gewichten

  • Hoogte: 132 cm (52 inch)
  • Hoogte met canvas kap: 177 cm (69¾ inch)
  • Lengte: 336 cm (132¼ inch)
  • Breedte: 157 cm (62 inch)
  • Gewicht (leeg): 2337 lb
  • Maximaal laadvermogen: 600 lb

Prestaties

  • Bodemvrijheid: 22 cm (8¾ inch)
  • Oploophoek: 45°
  • Afloophoek: 35°
  • Inhoud van benzinetank: 57 liter (15 gallons)

Willy Jeep

Puur functioneel en toch op een bepaalde manier erg mooi.
De Jeep is het beroemdste en meest herkenbare voertuig van de Tweede Wereldoorlog geworden.
Niettemin bestaat er voor de oorlog bij het Amerikaanse leger al de wens voor een licht, wendbaar en overal inzetbaar verkenningsvoertuig.
In 1940 worden ruim honderd fabrikanten uitgenodigd met voorstellen te komen, maar de overheidseisen zijn zo zwaar dat slechts Willys-Overland en American Bantam overblijven.
De overheid zelf betrekt Ford erbij vanwege de enorme productiecapaciteit die dit merk heeft.
Het langetermijncontract gaat echter naar Willys, omdat hun prototype de beste pk-gewichtsverhouding en een geweldige, letterlijk onverwoestbare motor biedt: de 2,2 liter viercilinder Willys 442 ‘Go Devil’-zijklepper.

Aan het eind van de oorlog zijn er 639.245 jeeps geproduceerd, waarvan circa 361.000 door Willys, de rest bij Ford en Bantam.
De auto’s hadden hun diensten niet alleen bewezen als verkenningswagen, maar onder meer ook als brandweerauto, veldambulance, kabellegger, artillerietrekker en zelfs als locomotief.
Na de oorlog vervolgt de jeep zijn succesverhaal zowel in het leger als in de burgermaatschappij. In Nederland wordt de jeep nog een tijdlang in licentie geproduceerd door NEKAF.

Over de naamgeving van de jeep doen verschillende theorieën de ronde. De meest bekende is dat het een samentrekking is van de letters GP, voor General Purpose (algemene doeleinden).
Sommigen bestrijden deze theorie.
Een andere lezing is dat de auto is vernoemd naar een stripfiguurtje uit de serie ‘Popeye the Sailorman’, genaamd ‘Eugene the Jeep’, die allerlei problemen kon oplossen.